Bröd. EDGRENS Mekaniska Verkstad i Säffle

Diskutera, fråga och visa upp allt som rör jukeboxar och musikmaskiner
Kent

Bröd. EDGRENS Mekaniska Verkstad i Säffle

Inläggav Kent » 8 oktober 2007, 18:14

Ja eftersom det var jag som kom med förslaget så får jag väl börja.
Det var två bröder Karl och Bror Edgren i Säffle som började i slutet på 1940-talet att konstruera dessa Edgrenare och det pågick fram till i mitten av 1950-talet möjligen tillverkades c:a 400 st

Kent

Inläggav Kent » 8 oktober 2007, 18:16

Edgrens som är placerad i Ed´s MCV-Museum

Errka
Kontakt:

Inläggav Errka » 8 oktober 2007, 21:58

Kent, mycket fina prylar du har!
Grymt avundsjuk!
Man får se hur mycket prylar man själv har när man kommer upp i din ålder...

/Errka
Stulet citat:
Chefen gjorde sken av att jag hade mycket lön. Jag gjorde så att chefen trodde jag hade mycket jobb...

Kent

Inläggav Kent » 8 oktober 2007, 22:12

Ja nu ska vi bara vänta på Sodas inlägg här för är det någon som vet historien om Edgrens så är det han.
Jag lägger med en koppling på sida om dessa maskiners och data

http://www.jukebox-guide.com/Sweden/Col ... tm#edgrens

När jag i somras på en auktion ropade in den senaste E - 25:an
(Edgren 25 valmöjligheters) så var Brors söner Jens o Clas på denna auktionen för de hade fått nys om detta
Och vad de sade så finns ingenting kvar i deras ägo av jukeboxprylar

soda

Inläggav soda » 11 oktober 2007, 15:43

Jo, Edgrens automatgrammofoner är säkert intressanta även för radiosamlare. Även om ni kan se en del andra svenska jukeboxtillverkare också i länken Kent la in här, så är nog egentligen Edgrens det enda företaget av betydelse utifrån antalet producerade och när det begav sig utställda apparater.

Bröderna Carl och Bror Axel Edgren startade firman i slutet av 40-talet. Första användbara apparaten förelåg färdig 1949 när Bror Axel var 25 år gammal. Jag hade kontakt med honom 1996 och fick en del berättat om företaget och deras produkter.

Första serietillverkade modellen ser ni på bilden nedan. Den är tyvärr inte i min ägo utan tillhör en bekant från Norrköping. Det finns minst två kända bevarade av denna modell som troligen byggdes i 50 exemplar.
Bilagor
edgren 25 B 1949.jpg
edgren 25 B 1949.jpg (178.79 KiB) Visad 5003 gånger

soda

Inläggav soda » 11 oktober 2007, 16:31

Modellen i förra inlägget har beteckningen 25 B och den spelar 2 skivor (stenkakor) för 25 öre. Möjligen kan det också ha funnits en som hette 10 A och som då spelade 1 skiva för 10 öre.

Nästa serie är den som Kent har på bild från museet. Den har jag en reklambroschyr på. Där har enligt broschyren bokstäver och siffror kastats om så att enskivasmodellen heter A 10 och tvåskivorsdito B 25.

Mekanismen i den första modellen är ganska komplicerad med ett antal snedskurna kugghjul för nedväxling av drivmotorns varvtal och en anordning för avkänning av skivval via tryckknappar. Kents apparat ovan samt även typ E 25 överst (av vilken jag också har ett eget ex) har en betydligt mer förenklad mekanik. Här är en färdigköpt motor med kuggväxel monterad (tysktillverkad enligt Bror Edgren) och skivvalet sker med ett vred ovanpå apparaten.

Dessa båda "Edgrenare" är de som det tillverkades flest av. Tillsammans åtminstone 200 och kanske ända upp mot 300 ex. Relativt många överlevare är kända av dessa. I synnerhet av E 25 med det rundade plexiglasfönstret.

Jag kan också varmt rekommendera en sån här apparat för den som vill ha en hemma att spela skivor på. Mekanismen är smått genial i sin enkelhet (en enda fram och återgående rörelse av en vevstake fullgör hela växlingsförloppet) och den är därför mycket driftsäker. Fordrar egentligen bara lite smörjning då och då.

Ganska många E 25:or är konverterade för att spela singlar/ep och det gjordes i regel av fabriken. Sena ex är troligen direkt byggda för 45 varvare.

En riktigt udda fågel i jukebox/grammofonautomat-världen försökte man sig också på. Edgrens TV-Music 56 är en kombination av jukebox (samma verk som i E 25, men med elektriskt skivval genom solenoider) och TV. Till TV:n hade man ett ställbart tidrelä som triggades av mynt och gav en viss tittartid.

Enligt Bror Axel så gick inte den här satsningen hem och det var nog närmast en total flopp för firman. Trots det så ska ett antal faktiskt ha tillverkats. De försågs dock aldrig med TV-apparat (reservation för att någon prototyp kan finnas kvar) utan utrymmet kunde användas som "annonstavla" av t.ex. konditoriet där apparaten var utställd. Detta skedde eftersom skåpen till jukeboxarna tillverkades av en oberoende möbelfabrik där beställningar redan var lagda och inte kunde återkallas.

Tyvärr finns det mig veterligt inget överlevande exemplar av den här modellen. Det är dock inte uteslutet att det kan existera.
Bilagor
edg-tv-music-flyer.JPG
Så här såg annonsmaterialet ut.
edg-tv-music-flyer.JPG (153.53 KiB) Visad 4998 gånger

soda

Inläggav soda » 11 oktober 2007, 16:47

Jag ska tillägga att det nog kan finnas avvikande modeller utöver de ovan nämnda. En variant som hade beteckningen K 25 har jag själv stött på för ca 15 år sen, men jag tror den i stort sett överensstämde med den mindre kantiga modellen från bilden i museet ovan.

Historien är inte slut. Ytterligare en jukebox med olika varianter hann man med, men jag hinner inte mer just nu.

Återkommer så snart jag kan. Kul om någon annan vill fylla i med nåt så länge.

soda

Inläggav soda » 11 oktober 2007, 20:42

Här fortsätter storyn om AB Edgrens mekaniska verkstad i Säffle.

Den sista modellen man byggde var konstruerad för 45 varvs ep-skivor från början. Mekanismen innehåller en lång liggande spindel med ett balanshjul i ena änden. På spindeln måste skivorna träs på i turordning med distanser emellan. Först väljer man skivposition genom att flytta väljarspaken på framsidan och därmed också flytta pick-uppen i rätt spelposition.

Därefter lägger man i myntet och trycker på "A" eller "B" knappen. Spindelns rotationsriktning beror av knapptrycket och det avgör också vilken av de två skivsidorna, pick-uppen placerats mellan, som ska spelas. Skivan spelas alltså stående så det fordras en solenoid som drar pick-uppen åt rätt håll vid starten och förmodligen också väl avvägd fjäderkraft för att spelningen ska flyta på korrekt.

Mekanismen är mycket känslig för stötar och den blev ingen succe. Sen var nog egentligen inte det hela anledningen till att det blev svårt att sälja svensktillverkade jukeboxar. Valutarestriktionerna som lagt band på importen hävdes årsskiftet 1954-55 och efterhand dök det upp både nya och begagnade amerikanska boxar som var såpass mycket mer tekniskt avancerade och utseendemässigt påkostade att en liten firma utan nämnvärda finansiella resurser och med begränsade säljkontakter inte hade någon chans.

Det byggdes alltså ganska få, men riktigt hur många det rör sig om är osäkert. Siffran 20-40 på "jukeboxguiden" är väl en hyfsad gissning. Flera av dessa försågs aldrig med Edgrens egen mekanism utan de lämnade fabriken med verk från amerikanska jukeboxtillverkaren AMI monterade istället. Antingen 40 eller 80 selections.

På "jukeboxguiden" görs skillnad på "Editon 100" och "The Royal Editon". De ser ju onekligen ut som olika modeller, men "Editon 100" är nog bara en bild på prototypen som ligger till grund för "The Royal Editon" tror jag. En box med AMI-verk jag sett bild på skiljer sig i sin tur genom att den har en betydligt enklare högtalaröppning än "Royal"-varianten som ju t.o.m. har belysning med roterande färgväxlare i fronten.

Jag känner till 4 överlevare sammanlagt av den här sista modellen. Två av dem har Edgrens skivmekanism och de andra två AMIs. Därtill har jag hört rykten om ytterligare två som troligen båda har Edgrens mekanik.

Edgrens hade visserligen tvingats sälja sina automatgrammofoner till stor del för att få in kapital att tillverka nya, men de var också själva aktiva delvis som utställare. Därför fortsatte en del av verksamheten med utställning av importerade boxar.

Bror Axel Edgren tröttnade dock någonstans i den här vevan och började läsa på universitet. Han blev sedemera yrkeslärare inom det tekniska området och undervisade i Trollhättan fram till sin pension.

Jag vet inte något särskilt om företaget AB Edgrens mekaniska verkstads vidare öden tyvärr, men det lades nog ner någonstans i skarven 50-60-talen tror jag. Utöver automatgrammofoner (och en myntopererad radio, som jag ska återkomma till vid annat tillfälle) så lär man troligen också ha tillverkat propelleraxlar till båtar.

Nedan följer bilder på en "The Royal Editon" som jag fotograferat på jukeboxmuseet på Sparreholm, samt en bild på mekanismen i min E 25:a.
Bilagor
royal editon sparreholm.jpg
Från Sparreholm
royal editon sparreholm.jpg (166.09 KiB) Visad 4982 gånger
edgren min mekanism.jpg
edgren min mekanism.jpg (154.98 KiB) Visad 4982 gånger

Kent

Inläggav Kent » 29 februari 2008, 22:09

Ja... så ramlade en Edgrenare radioapp. in på Tradera, en av de få som tillvekades i Säffle
En s.k. Hotellradio med myntinkast som går två timmar på en krona

soda

Inläggav soda » 29 februari 2008, 23:17

Grattis Kent, du tog hem den.

Av bilderna på Tradera så framgick det att det är Luxor som byggt chassiet. På en fotokopia jag har av reklambladet för den är det dock en Radiola radio på bild? (Tror jag i alla fall, det är en otydlig bild)

Den verkar ju vara ett renodlat specialbygge och inte tydligt baserad på nån känd Luxormodell vilket är extra roligt. Dessutom tillverkades troligen bara hundra ex och det finns nog inte många kvar. Ska vara från 1956 trots att den inte har FM.

Jag la inte auktionen på minneslistan så jag vet inte vad slutpriset blev, men jag skulle tänka mig att det drog iväg till ca tretusen, eller blev det ännu mer?

Skicket ser ju väldigt bra ut också. Gärna lite mer bilder och fakta här Kent.

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 1 mars 2008, 10:08

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=58421253
Slutpris 2074:-, Tomme1's bud på 2049 räckte inte när Kenta slog till med sitt bud.

Grattis Kenta, en häftig radio.

drjukebox

Inläggav drjukebox » 7 april 2008, 11:44

Finnes väl inte så mycket att tillägga till ovanstående!

Jag pratade med Karl Edgren för många år sedan och vi hade ett längt och hjärtligt samtal där det framgick att han saknade den tiden, framför allt början på 50-talet.
Efter att Karl gått ur tiden ringde jag till Bror Edgren, men har var ointresserad av att prata om det som varit. Kanske skiljde sig deras minnesbilder åt. Vad jag förstod så var Bror ingenjören och Karl entreprenören/säljaren.
Edgrens mekanism är en av de bästa jukeboxmekanismer som tillverkats utanför USA. Nästan alla jukeboxar tillverkade utanför USA lånade friskt av amerikanerna, och framstår som sämre kopior. Ibland löjeväckande usla. Men ett väntat utslag av korta serier och brist på kapital. Samt att de ändå kunde säljas på en marknad skyddad av importrestriktioner.
Men Edgrenarna hade verkligen inget att skämmas för. Den mekanismen är gedigen och välkonstruerad. Därför var det synd att bror inte ville prata om sitt verk. Kanske hade han dålig hälsa vid den tiden, då han dog kort därefter.
Den senare modellen, Royal Editon, var däremot ett missfoster rent tekniskt, och får betraktas som ett kuriosum. När de amerikanska boxarna släpptes in 1954 så hade man inte en chans mot Seeburg HF100R, Wurlitzer 1700, Rockola 1448 och de andra klassikerna.

Edgrens ägnade sig också åt utställning av spelautomater/jukeboxar. Jag tror att Karl livnärde sig på detta efter att man lagt ner produktionen. Och att Bror blev lärare. Rätta mig om jag har fel...
Åsså en anekdot - en bekants bekant råkade när han köpte en sista-minuten-biljett till Kanarieholmarna hamna bredvid bröderna Edgren på planet. De hade en trevlig vecka tillsammans, mycket hålligång. Efter resan köpte han en jukebox av Karl, en Rockola 1485 i bra skick, som var en tid i min ägo, med Edgrens visitkort på plats.
Den andre store entreprenören på jukeboxar i Sverige var Ishammar. Mer om honom senare. :D
Senast redigerad av 1 drjukebox, redigerad totalt 7 gånger.

drjukebox

Inläggav drjukebox » 7 april 2008, 13:10

EDIT: jag tror ni har en bugg nånstans i scripten som gör att man luras att lägga in samma post flera ggr?
Senast redigerad av 1 drjukebox, redigerad totalt 7 gånger.

Kent

Inläggav Kent » 7 april 2008, 15:53

Ja du DrJukebox detta är den versionen av historia som jag också hört från andra håll så är det nog så, jag har haft lite kontakt med barnen till Bror och de ska försöka att nysta upp historia och frun till Karl lever och är pigg
Det är alltid lättare och roligare att berätta historin om företaget när det bara går uppåt i försäljningen och utvecklingen men som du beskrev att det blev en tuff konkurenns när 45 varvarna kom
Karl har en son som finns på andra sidan jordklotet jobbar med ett exportföretag
Brors barn finns i Sverige och har börjat intressera sig på senare tid för Edgrens Mekaniska historia men de har inte ett dugg kvar i prylar därifrån.

drjukebox

Inläggav drjukebox » 7 april 2008, 18:01

Karl hade vänligheten att skicka mig allt som han hade kvar från verksamheten, efter vad han sa. Det begränsade sig dock till en broschyr samt en del fotografier. Jag har dom kvar, förstås.

Återgå till "Jukeboxar och musikmaskiner"