Centrum W51
Visst var det så att även Luxor vägrade underkasta sig patentlicenserna och därför i likhet med Centrum använde amerikanska rör (dock ej av fabrikat RCA). Licensavgiften var högre än "några kronor", den åt upp en stor del av förtjänsten och licenstagarna var tvungna att använda rör från konsortiets egna fabriker. Läs mera i artiklar av Anders Söderström i Audionen 4/2008, 2/2009 och 3/2009.
Lennart
Lennart
Re: Centrum W51
Som tillägg till en gammal tråd kan jag efter studium av scheman meddela att Luxor återinförde bromsgallrets riktiga funktion vid halvårsskiftet 1944. Philips pentodpatent gällde tydligen i 17 år från 1927.
Lennart
Lennart
Re: Centrum W51
Jag har alltid saknat tillräcklig diskantåtergivning i denna radio. Mätning av LF-delen med konstlast visade att den går till 11 kHz så jag trodde att jag hade slarvat med MF-trimningen, men idag har jag trots ansträngning att bredda kurvan med någorlunda bibehållen känslighet inte fått mer än 5,7 kHz i breda läget och 4,3 kHz i smala läget (båda vid -6 dB). Är det någon annan som har mätt MF-bandbredden i sin KW5 för jämförelse?
Lennart
Lennart
Re: Centrum W51
Ännu ett tillägg till en gammal tråd, efter schemastudier.
Det förefaller som om Luxor bara försökte kringgå bromsgallerpatentet på apparater med amerikanska rörtyper. Alla schemor från tidigt 40-tal som avser apparater med europeiska rör, visar normalt inkopplade bromsgaller. Kan det tänkas att patentlicens på något sätt ingick i det pris en radiotillverkare betalade för rören, om de köptes från europeiska fabrikanter?
En intressant sak är att slutrörets bromsgaller utnyttjades för motkoppling i åtskilliga modeller från omkring 1943.
Det förefaller som om Luxor bara försökte kringgå bromsgallerpatentet på apparater med amerikanska rörtyper. Alla schemor från tidigt 40-tal som avser apparater med europeiska rör, visar normalt inkopplade bromsgaller. Kan det tänkas att patentlicens på något sätt ingick i det pris en radiotillverkare betalade för rören, om de köptes från europeiska fabrikanter?
En intressant sak är att slutrörets bromsgaller utnyttjades för motkoppling i åtskilliga modeller från omkring 1943.