Unikum skivspelare?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Rolf Zetterberg

Unikum skivspelare?

Inlägg av Rolf Zetterberg » 1 april 2009, 10:01

Unicum eller Unikum skivspelare?Är det någon som känner till detta märke?Kan vi hjälpa till?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=29409

soda

Inlägg av soda » 1 april 2009, 19:28

Någon Unicum känner jag inte till, men det kan ju tänkas att den fick ett annat namn i Norge än här.

Två tänkbara kandidater kan jag föreslå:

Skivväxlaren "Crypto", som tillverkades av AB Cryptoteknik, Stockholm från ca 1945. Den är relativt klumpig, som de flesta skivväxlare från den här tiden, men tonarmen är snarlik AGA-Baltics och inte så farligt otymplig även om den använder skruvstift.

Skivväxlaren "Odick", som tillverkades av Odick-Bolaget, Lindesberg. Troligen från ca 1949. Ganska klumpig också och med något klumpigare arm.

Jag kan få fram bilder från respektive försäljningsprospekt. Odick har jag tyvärr aldrig sett i verkligheten, men Crypto har jag en även om det saknas detaljer på den.

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 1 april 2009, 23:07

Långt senare, på 1980-talet, fanns det ett svenskt elektronikföretag som hette Unicum, jag har fått för mig (men är inte 100 % säker) att de höll till i Uppsala. De tillverkade och sålde bland annat billarm av helt egen konstruktion. Återanvändningen av namnet Unicum kanske bara är en slump, men det skulle möjligen kunna vara samma firma som en gång i tiden gjorde skivväxlare.

ernie220

Re: Unikum skivspelare?

Inlägg av ernie220 » 9 mars 2017, 12:09

Jag har en norsk skivväxlare i min Tandberg Huldra 4 r/g som heter Unikum.Den är tillverkad av A/S Stator.
ernie220

Skriv svar