Blaupunkt Riviera 2641 S/N

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Pidde

Blaupunkt Riviera 2641 S/N

Inlägg av Pidde » 29 januari 2020, 21:31

Hittade denna på en auktion och mycket fin på utsidan. Lite lustig apparat som är 'förberedd' för stereo via gram/band med utgång för en extra förstärkarbox för andra kanalen som tillbehör. Någon som har info om den? Som tur var satt schemat limmat under bottengallret. Förutom de extra säkringarna mm i den svenska Semko versionen skiljer värdet på några komponenter här och där jämfört med tyska 2640. Undrar varför? Massa kondingar med märkning som på bilden nedan. Någon som vet vilket fabrikat det är? Alla utom en var långt utanför toleransen så de åkte ut. De i LF-delen läckte en del DC också.
blaupunkt_riviera_2641.jpg
blaupunkt_riviera_2641.jpg (48.81 KiB) Visad 1368 gånger
Sedan var skumgummilisterna runt skalan och högtalaren helt kass. Mycket bättre bas med tät list runt högtalaren och vid glaset för att undvika akustisk kortslutning vid låga frekvenser.

Slutrören EL95 x 2 var kass men de hade väl inte överlevt de läckande kopplingskondensatorerna.

Min skanning av schemat och trim inst. var för stor att bifogas här men om någon vill ha det så är det bara att höra av sig.

Rolf Zetterberg

Re: Blaupunkt Riviera 2641 S/N

Inlägg av Rolf Zetterberg » 30 januari 2020, 10:06

Det finns en 4595 zusatzverstärker.
https://www.radiomuseum.org/r/blaupunkt ... _4595.html

(Jag har också schema till 4592-en tidigare lite mer komplicerad 3-rörs förstärkare).

Några större modeller med stereo har bara ett extra ECL86 som förstärkare för den extra kanalen.

Ett schema till stereoförberedd 2640 finns här:
http://hem.bredband.net/b101180/Blaupun ... 02640.html

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 30 januari 2020, 11:48

Jag har stött på den där sortens kondensatorer i andra sammanhang - bl a en Blaupunkt Barcelona 2340 - och de brukar alltid vara i uruselt skick, även om de aldrig har legat fuktigt till.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 30 januari 2020, 21:16

Ja de brukar vara kassa!
Följde förstärkarboxen med?

LGL

Inlägg av LGL » 31 januari 2020, 09:24

Är också lycklig ägare till denna Blaupunkt 2641. Den är inte identisk med Blaupunkt 2640 då den är utrustad med ett extra band KB-II från 60 m till 180 m. Detta har jag undrat över, varför man i Skandinavien ville lyssna på maritim telefoni?

LGL
The quick brown fox jumps over the lazy dog.

Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR » 31 januari 2020, 11:25

LGL skrev:
31 januari 2020, 09:24
Den är inte identisk med Blaupunkt 2640 då den är utrustad med ett extra band KB-II från 60 m till 180 m. Detta har jag undrat över, varför man i Skandinavien ville lyssna på maritim telefoni?
LGL
Det har alltid funnits olika kategorier av radiolyssnare. Det fanns förr även rundradiostationer på 60m.
Man kunde även lyssna på Lyngby Radio och man kunde höra samtal mellan fiskebåtar. Även radioamatörer på 80m AM.
Senast redigerad av 1 SM7CZR, redigerad totalt 31 gånger.
- Ingvar -

Pidde

Inlägg av Pidde » 31 januari 2020, 11:59

Ingen förstärkarbox följde med tyvärr. Tog en bild på baksidan och där ser det väl ut som en fristående enhet på ben till vänster? Borde väl finnas i någon gammal katalog? Bara andra kanalen ut genom den trepoliga Din kontakten utan att passera något rör men väl volymkontroll och balans. Noll slitage så där har aldrig suttit något. Får väl göra en sladd och koppla till gram/band in på någon annan apparat och testa.
2641baksida.jpg
2641baksida.jpg (84.28 KiB) Visad 1301 gånger
Satt förresten en kass papperskonding av typen med tre pinnar där en väl en är någon skärm som gick till jord. Skippade det och brummet ökade inte. Finns väl inte att köpa längre eller?

Är det inte så att S/N versionen betyder Sverige och Norge. Alla Tandberg apparater har några kortvågsband som heter 'Fiskebölje' och jag kommer ihåg från ungdomen att det gick att lyssna på fartygstrafiken helt öppet där. Det var väl omöjligt att sälja en toppmodell som denna utan 'Fiskebölje' i Norge.

Brukar alltid testa mina apparater genom att lyssna på P1 på morgonen till frukost i någon vecka. Mycket tal och väsande 'S' är avslöjande. Märks tydligt när FM driver lite efter en stund när apparaten blivit varm. Sedan är där samma jinglar varje dag som hörs helt olika i olika apparater. Förr hade kulturnyheterna en jingle med mycket djup bas som var ett perfekt test. Sedan kopplar jag över till långvåg 243 kHz 8.45 och lyssnar på dansk värderleksrapport som test två. Denna apparat har mkt bra AM mottagning även om det hörs en del digitalt blippande under någon bråkdel av sekund då och då när det är tyst. Hörs i vissa apparater. Kan det vara alla hemmets trådlösa prylar som sänder på 433MHz som slår igenom?

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 31 januari 2020, 15:59

"Digitalt blippande" på lång- eller mellanvåg kan vara en fjärravläst elmätare. 433 MHz-prylar (trådlösa termometrar mm) brukar ha så låg sändareffekt att de knappast kan ge några störningar i en mottagare som inte är avstämd till just 433 MHz.

När det gäller trebenta papperskondensatorer så brukar den tredje pinnen vara just en skärm. När man sätter dit en modern plastfoliekondensator, så har den så mycket mindre yttermått än den gamla papperskondensatorn att ev kapacitiv koppling av nätbrum ändå blir så mycket sämre att skärmen knappast behövs.

Skriv svar