Vilken modell?

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Re: Vilken modell?

Inlägg av lennon » 20 oktober 2019, 12:39

Rätt pris är det som köparen är beredd att betala och som säljaren godtar.
Även om båda radiodelarna fungerar kommer de att behöva översyn av en fackman.
Jag har Garrard 121, pickupen är bra men jag behövde lägga brickor i motorupphängningen för att hastighetsväljaren skulle fungera, detta beroende på krympta gummibussningar.
På radiomuseum.org visas Schaub-modellen med Philips växlare som har kristallpickup, det är viktigt att veta att en sådan fungerar väl. Den möbeln har sidohögtalare men om den kommer att stå inklämd har du ingen nytta av dem. Hur 5097 ser ut vet jag inte.
Du bör besöka säljarna och få objekten demonstrerade innan du köper, då upptäcker du även eventuella skavanker i ytskiktet.

Lennart

torbjorn

Inlägg av torbjorn » 20 oktober 2019, 20:26

V5097 bör vara en av de större Concerton-radiogrammofonerna av 1957 års modell. Nu saknar jag tyvärr servicehäftet för 1957, men genom att studera motsvarande modeller från året före och efter, V5096 respektive V5098, så kan man sluta sig till att chassiet bör vara ett av Nefas större AM/FM-chassier med push-pull-kopplat slutsteg, troligen en direkt föregångare till chassi B6 som sitter i bl a V5098. Sannolikt en bra och välljudande apparat, men det är många papperskondensatorer som måste/bör bytas, och förmodligen ett eller annat Vitrohm kolmassamotstånd som också har passerat bästföredatum.

Gustav
Kontakt:

Inlägg av Gustav » 20 oktober 2019, 20:43

Schaub-Lorentz har nog perpetuum-ebber-skivbytare som har elacpickup som kan vara i ganska bra skick.

Tror att det är en bra modell.

Gummibussningar brukar var lätta att byta

AndersC

Inlägg av AndersC » 22 oktober 2019, 16:23

Först ett stort tack till alla er som lämnat för mig både intressanta och nyttiga erfarenheter till en nybörjare på detta med gamla härliga radioapparater/radiomöbler!!!

Igår så köpte jag radiomöbeln Concerton V5097, får hem den på torsdag!

Sen kommer den intressanta delen att försöka hitta nån som kan hjälpa till med goda råd och dåd under genomgången och renoveringen, för känner nog att jag måste ha en hel del hjälp då jag ju som sagt är helt nybörjare på detta. Kommer nog när renoveringen satt igång skapa en ny tråd i en bättre kategori än denna.

Åter ett mycket stort tack för all hjälp jag fått av alla!!!

Anders

Skriv svar