Högtalaren till vänster

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

Högtalaren till vänster

Inlägg av lennon » 16 juli 2020, 21:21

Åtta av mina gamla radior har högtalaren till vänster om skalan, en (brittisk) har den till höger. Har det i litteraturen funnits någon diskussion om orsaken till denna formgivning?

Lennart

torbjorn

Re: Högtalaren till vänster

Inlägg av torbjorn » 18 juli 2020, 19:32

Jag har inte sett något i litteraturen, men jag har en egen teori att det är praktiskt för en högerhänt lyssnare att ha avstämningsratten till höger. Och det innebär ju att chassiet hamnar till höger och därmed högtalaren till vänster i lådan.
Ser man på symmetriskt byggda apparater med högtalare och skala i mitten, så brukar även de ha avstämningsratten till höger. Ibland t o m på högra kortsidan. Åtminstone från sent 30-tal och framåt, innan dess förekom att avstämningen satt i mitten, rakt under skalan (t ex Luxor 664DW och Kungs HW4)

Vad jag kommer på nu så är de enda 30-40-talsapparaterna med högtalaren till höger som jag har, en Aga Superb 40 Batteri (samma modell, men kanske annan årsmodell eller något sånt, finns också med högtalaren till vänster), samt en Dux V106.
På låga och breda 50-60-talsapparater (s k limpor), blev det mer vanligt med högerplacerad högtalare, åtminstone på Norrköpingsbyggda modeller.

lennon
Kontakt:

Re: Högtalaren till vänster

Inlägg av lennon » 20 juli 2020, 21:07

Jag har sett att AGA "gick mot strömmen" med högtalare till höger. Givetvis sitter avstämningsratten till höger på chassiet även med högtalaren till höger. Jag tänker mig att radion oftast stod på ett litet bord bredvid en soffa eller en fåtölj och då borde den lika ofta ha hamnat till höger som till vänster om möbeln så att strömbrytare och volymkontroll fanns i bekväm närhet.

Lennart

Skriv svar