Orion 255UG S

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Orion 255UG S

Inläggav Johan » 30 maj 2018, 22:12

Fick köpa en Orion radio med grammofon, typ 255 UG S, tillverkad mitt under kriget 1941-43. Som typnumret indikerar är detta en allströmsmodell med seriekopplade rör:

ECH3 EF5 EBF2 CL6 EM4 CY1 + skallampor

Det jag främst fastnade för var Dualverket med sin karakteristiska kulformade pick-up! Allströmsmodeller är ju allmänt lite knepiga att renovera. Frakten gick relativt bra, några fästen havererade och toppkontakt som lossnade. Efter testat elektrolyter konstaterades resistens i en av dem, glödserien kontrollerades och var hel. Säkringar saknades, men alla lampor var hela.

Efter långsam uppstart kom den igång, volympotentiometer fick mjukas upp med sprit och en varm lödkolv och rengöringsbehovet var stort. Skalglaset var kraftigt nersmutsat och behövde också rengöras. Alla har vi väl skurat bort trycket på ett skalglas och lärt oss den läxan... Så försiktigt testades trycket med trasa och vatten på tre ställen och det var säkert.

Väl renoverad, flera kondensatorbyten, olja och annat småpyssel monterades radiochassit åter i möbeln. Skalglaset var på plats och då upptäckte jag att vissa delar av trycket trots allt skadats av min rengöring! Nedstämd la jag projektet på is för kvällen.

Dagen efter tog jag tag i problemet och började vittja alla mina skalglas (Majoriteten av glasen härrör från Ågårdhs berömda samling) - skulle det finnas ett reservglas där?
Bilagor
orion_255ugs.jpg
orion_255ugs.jpg (218.47 KiB) Visad 141 gånger
orion_255ugs_2.jpg
orion_255ugs_2.jpg (163.73 KiB) Visad 140 gånger

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Re: Orion 255UG S

Inläggav Johan » 30 maj 2018, 22:25

Efter två lådor skalglas hittade jag för en gång skull det jag behövde! Troligtvis är detta ett ersättningsglas i samband med den stora stationskonferensen 1947 (?). EFter nya frekvenser tillverkades ersättningsglas för en mängd modeller som redan fanns ute på marknaden. Detta var flerfärgat till skillnad från originalet som var vitt. Tittar man runt på modell 255 finns den i flera olika skalglasutföranden.

Filmklipp: https://youtu.be/k0FejqqHFLo
Bilagor
orion_255ugs_3.jpg
orion_255ugs_3.jpg (127.69 KiB) Visad 135 gånger
orion_255ugs_5.jpg
orion_255ugs_5.jpg (118.92 KiB) Visad 135 gånger

Återgå till "Modeller och apparater"