AFC i Orion 99

Ställ frågor om modeller, udda apparater eller tillverkare.
lennon
Kontakt:

AFC i Orion 99

Inläggav lennon » 1 november 2017, 17:25

Det är snart dags att trimma MF-kretsarna i Orion 99 och jag har sökt och funnit information om hur den automatiska frekvenshållningens amplitud-diskriminator ska justeras. Den fann jag i Sturley: "Radio receiver design" kap. 13, en bok som finns tillgänglig på Internet och rekommenderas varmt. Ämnet behandlas även i Rider: Automatic frequency control systems.
http://www.tubebooks.org/technical_books_online.htm
Orion_AFC.jpg
Orion_AFC.jpg (92.42 KiB) Visad 278 gånger

Den vänstra kretsen avstäms till -2 kHz och den högra till +2 kHz relativt MF:s centerfrekvens, katoden på AB2 hamnar på 0 volt vid korrekt avstämning men varierar mellan plus och minus vid oscillatordrift. Med strömbrytaren till jord urkopplas AFC och med omkopplaren i läge 1 byglas ett motstånd vid reaktansröret på kortvågsbandet.

Lennart

Christer K

Re: AFC i Orion 99

Inläggav Christer K » 2 november 2017, 19:06

Jag satt och läste Populär Radio nr 3 1939 idag, och av en händelse fanns där en artikel om automatisk finavstämning på sidorna 63-66.

Christer

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 3 november 2017, 18:44

Både nummer 3 och 4 saknas i mitt bibliotek, men man kan väl anta att artikeln bygger på Riders bok som utkom 1937.

Lennart

Christer K

Inläggav Christer K » 3 november 2017, 20:33

Jag såg på ett annat ställe på forumet att du ville veta försäljningspriset i Sverige. Vet ej om du fått tag på någon broschyr, annars har jag en från 1938 med alla modeller, och 99 kostade 575.- i växelströmsutförande och 610.- för allström. Om du är intresserad kan jag försöka scanna in det som står om modell 99 och lägga upp här. Det är en stor utvikbar broschyr så det måste bli delade bilder.

Christer

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 4 november 2017, 09:50

Tack för prisuppgiften som efter omräkning motsvarar 17291 kr idag och gör modell 99 till den näst dyraste bordsradion i min samling. Du får gärna skanna med 300 dpi och skicka bilderna till lenradio (a) bahnhof.se. Om du hittar något i PopRadio-artikeln som kan vara av intresse för trimningen får du gärna skanna det också.

Lennart

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 25 november 2017, 13:58

Jag blev tvungen att ersätta dubbeldioden AB2 med germaniumdioder eftersom röret gav konstant positiv spänning till reaktansröret. Ett prov på kortvåg igår visade att AFC nu korrigerar snedavstämning på lågfrekventa sidan men inte på den högfrekventa så mer trimning återstår. Jag lyssnade på Radio Romania International som var stark på 30 m-bandet och hade bra musik. Längst till höger på KV-skalan finns 38 ortnamn och jag blev förtjust när jag såg att skalpinnen stod på "Bucuresti".

Lennart

Christer K

Inläggav Christer K » 26 november 2017, 14:14

Roligt att de är kvar på samma ställe, det är nog inte många av de andra namnen på skalan som det gäller för. Radio Romania International är en station av den "gamla skolan". Jag ser dem som ett minne av hur det var att lyssna på kortvåg för 40-50 år sedan, och jag brukar gärna ratta in dem. Jag vill minnas att de hette Radio Bukarest förut. De hörs faktiskt bättre nu än de gjorde på den tiden, fast jag har förstås bättre antenner nu och konkurrensen från andra stationer på kortvågsbanden har minskat.

Christer

Återgå till "Modeller och apparater"