Uppladdning av bilder

Lämna förslag på kategorier, förslag på förbättringar etc.
Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Uppladdning av bilder

Inläggav Johan » 3 oktober 2006, 17:22

Tack vare min sambos modifiering av forumet kan man ladda upp bilder. Här finns alla möjligheter att lägga upp både vanliga digitalbilder, ljudfiler eller små filmsnuttar. Jag har satt en begränsning på 2 mb. Exempel på filmsnutt bifogas i detta meddelande.

Lycka till!
Bilagor

sabafilm.avi [ 335.36 KiB | Visad 3306 gånger ]

Senast redigerad av 2 Johan, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 5 oktober 2006, 12:18

Mycket bra, men är det inte risk att vi proppsväller serverutrymmet snabbt när vi frossar loss i våra apparatskrytarorgier? Utrymme på webbhotell brukar kosta en slant. Kanske det skulle vara idé att så många av oss som möjligt lägger bilder, filmer m.m. på våra egna webbservrar för att minimera utrymmesbehovet på SRHF? Nackdelen är förstås att filerna tillfälligt försvinner när medlemmarnas "garderobsservrar" kraschar stup i kvarten så som min server gör.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Användarvisningsbild
Johan
Site Admin
Kontakt:

Tacksam för hjälp!

Inläggav Johan » 5 oktober 2006, 21:16

Hej John!
Klart det vore en fördel om vi sparade lite på utrymmet. Dock ska det inte vara ett hinder. Kunniga personer får gärna lägga sina bilder på sina egna servrar för att spara på plats. Medlemsavgiften är så småningom tänkt till att bygga ut utrymmet...

Användarvisningsbild
klangfix
Kontakt:

Mindre bilder kan man nog ha

Inläggav klangfix » 10 december 2006, 00:04

Jag tycker att 2MB är i överkant då det gäller bilder. Om jag postar en bild som är 1000 pixlar bred, så behöver den inte vara större än ca 500kB. Den fyller då ut större delen av en normal skärm. Jag tycker man kan kräva väl optimerade bilder, annars drunknar nog forumet. Jag är ibland inne på antikprat-forumet och deras bilder är endast 40kB. Det räcker faktiskt väldigt långt. 500kB är mer än tillräckligt. Däremot tycker jag att man kan tolerera ljud och videoklipp som lite större (kanske 2MB) om det verkligen är intressant material. Det är ju vanligast med bilder.
Lagom många prylar när han dör, vinner!

Användarvisningsbild
samlaren.org
Kontakt:

Re: Mindre bilder kan man nog ha

Inläggav samlaren.org » 10 december 2006, 16:16

klangfix skrev:Jag tycker att 2MB är i överkant då det gäller bilder. Om jag postar en bild som är 1000 pixlar bred, så behöver den inte vara större än ca 500kB. Den fyller då ut större delen av en normal skärm. Jag tycker man kan kräva väl optimerade bilder, annars drunknar nog forumet. Jag är ibland inne på antikprat-forumet och deras bilder är endast 40kB. Det räcker faktiskt väldigt långt. 500kB är mer än tillräckligt. Däremot tycker jag att man kan tolerera ljud och videoklipp som lite större (kanske 2MB) om det verkligen är intressant material. Det är ju vanligast med bilder.

Om man lär sig bildbehandla, beskära, kompa bilder mm är mycket vunnet.
En bild på exempelvis 500x400 pixlar ligger normalkompad på ca 50-70kb.
Så länge man använder bilden på webben behöver ej upplösningen
var så stor som på vanligt papper.
Mina elever från 8-11 år har jag lärt detta, de kan detta utan större problem.
Har man inte råd med Photoshop så finns freeware att tillgå
PSP eller Photofiltre m.fl, hyfsade gratisprogram.
Bildmaxbredd på forumet skall/bör vara 500 pixlar eftersom
de flesta idag har 1024x768 skärmupplösning, ökar man bredden
får man en TRÅKIG sidscrollning.

http://photofiltre.free.fr/download_en.htm

Mvh
Jan
Bilagor
kristall.jpg
Bilden beskuren och nedkompad från dryga 190kb. Nu endast 25 kb.
Ögat "ser" logaritmiskt, ej linjärt. Därav kan man skala bort mycket innan ögat uppfattar en bildförsämring. (bilden lånad från annat inlägg på forumet)
kristall.jpg (25.36 KiB) Visad 2959 gånger
Callsign: sm6cjj

Användarvisningsbild
JohnA
Kontakt:

Inläggav JohnA » 12 december 2006, 10:13

Håller med Samlaren. Allt för stora bilder ger ett dåligt helhetsintryck förutom att de tar mycket plats. Totala pixelantalet och därmed filstorleken ökar ju med kvadraten på den uppfattade bildstorleken.

Photoshop är visserligen ett kraftfullt verktyg för bildredigering men när många bilder ska ger en gemensam behandling använder jag ett litet och säkert tio år gammalt program som heter Thumbs. Är inte större än ca 2MB och smidigt att jobba med. Jag anser också att den komprimerar bilderna effektivare än Photoshop vid samma upplevda bildkvalitet.

Eftersom detta program är shareware men senare versioner varit fulla med en massa "skräp" och onödiga funktioner kan jag lägga min gamla version på min server åt de som är intresserade. Jag har lite krångel att lösa för närvarande så jag återkommer när servern mår bra igen.

Det finns förstås andra små och lättarbetade bildprogram men jag har
inte brytt mig om att undersöka dem då jag är så nöjd med gamla
Thumbs. Programmet klarar manövrar som beskäring, rotation, ändra
upplösning, justera färgbalans, konvertera till svartvitt och/eller andra filfomat. Thumbs kan INTE retuschera bilder, skriva in text m.m.
John Ahlberg, Vallentuna nordöstra bonnland, elektronostalgist och HiFi-nörd i nollbudgetklassen. http://elektroarkivet.se

Errka
Kontakt:

GIMPshop - bäst!

Inläggav Errka » 12 december 2006, 20:16

Jag anser att GIMPshop är bäst på ekvationen bra kvalité/hård komprimering/små filstorlekar...

Nedanstående bild är 39 KB:
Bilagor
Canon_G50028.JPG
Canon_G50028.JPG (39.55 KiB) Visad 2884 gånger
Stulet citat:
Chefen gjorde sken av att jag hade mycket lön. Jag gjorde så att chefen trodde jag hade mycket jobb...

Errka
Kontakt:

Hmmm...

Inläggav Errka » 12 december 2006, 20:18

Nja - föregående bild blev inte så bra som jag trodde...

Men ändock, jag håller med Jan att det går att göra under med små filstorlekar/bilder...

/Errka
Stulet citat:

Chefen gjorde sken av att jag hade mycket lön. Jag gjorde så att chefen trodde jag hade mycket jobb...

Errka
Kontakt:

Glömde nämna Google Picasa!

Inläggav Errka » 12 december 2006, 20:30

Ett annat trevligt gratisprogram för bilder och redigeringar är Googles Picasa.

www.picasa.com

Snabbt trevligt och funktionsrikt. Men, detta är ju mer ett albumprogram än GIMPshop, som är en gratis "Photoshop-killer"...
Att tro att man kan ersätta Photoshop så lätt , kan inte mycket om bildbehandling. Men GIMPshop är iallafall ett fullfjädrat program med massor av trevliga funktioner.

/Errka
Stulet citat:

Användarvisningsbild
Micke
Kontakt:

Inläggav Micke » 13 december 2006, 06:46

En ganska bra artikel på radiomuseum.org beskriver hur man behandlar bilder i Irfanview:
http://www.radiomuseum.org/forum/pictur ... w_398.html

Irfanview är ett fritt program för icke-kommersiellt bruk.

torbjorn

Inläggav torbjorn » 28 september 2010, 20:44

En sak som jag upptäckte nu och som är värd att tänka på:
Bildbeskrivningarna får vara max 255 tecken. Man kan skriva in hur mycket text som helst i samband med uppläggning av bilden, men det är bara de första 255 tecknen som kommer med.

Återgå till "Om forumet"