Bok om bandspelare med urverksdrift

Egna eller återberättade artiklar som behandlar äldre teknik.
ricard
Kontakt:

Bok om bandspelare med urverksdrift

Inlägg av ricard » 14 juli 2009, 20:33

Jag skulle vilja slå ett slag för boken Federwerktonbandgeräte / The history of clockwork-driven tape recorders av Roland Schellin. Se vidstående länk till Amazon, men går även att få tag på via eBay och säkert på andra ställen. Vet inte om någon säljer den i Sverige. Texten är på både tyska och engelska.

http://www.amazon.de/Federwerktonbandge ... 3939197203

En något nischad bok som i detalj beskriver utvecklingen av reportagebandspelare från tidigare efterkrigsmaskiner byggda på tyska krigsmaktens 'Tonschreiber'-maskiner, via Maihak och Nagra, fram tlll att de batteridrivna Nagramaskinerna gjorde rent hus med konkurrenterna närmare slutet på 50-talet. Även mer renodlade hembandspelare och hembyggen beskrivs. Dock väldigt få batterimaskiner, så vänner av Uher Report eller Grundig Niki etc hittar inget här.

Själv har jag varit med på ett hörn i och med att jag varit med och korrekturläst den engelska texten samt bidragit med några bilder på Butoba-maskiner.

Rikt illustrerad, så gott det går finns det med flertalet bilder på varje apparat som är beskriven, scheman, datablad, annonser, etc.

/Ricard
"Ich bin der Musikant mit Taschenrechner in der Hand."