Nördiga tankar om antennspolar för KV

Egna eller återberättade artiklar som behandlar äldre teknik.
lennon
Kontakt:

Nördiga tankar om antennspolar för KV

Inläggav lennon » 25 november 2017, 13:24

Jag har funderat på hur rundradiokonstruktören tänkte när han bestämde hur antennen ska kopplas till den första avstämda kretsen på kortvågsbandet. På mellan- och långvåg blir antennen så kort i förhållande till våglängden att den uppför sig som en kapacitans, men på kortvåg kan impedansen i änden av en tråd variera mellan 40-2000 ohm. När man trimmar KV-bandet med signalgenerator förutsätts man lägga 400 ohm i serie till antennuttaget, vilket utgör en kompromiss. Det är på den högfrekventa sidan det är mest kritiskt med korrekt trimning för bästa känslighet och spegelfrekvensundertryckning.
Att ha kapacitiv koppling med en kondensator på ca 8 pF till gallret inbesparar en omkopplarfunktion men gör att kopplingsgraden varierar starkt när kretskapacitansen ändras mellan 50-450 pF. Antennen förutsattes väl bestå av en tråd på några meter efter golv- eller taklisten så att den hade hög kapacitiv reaktans.
Kopplingsspolar varierar stort i induktans, antingen är de någon enstaka mikrohenry eller 10-22 µH. I det förra fallet består de av några varv som är hårt kopplade till den avstämda lindningen, de är optimerade för låg impedans och med ett sådant utförande blir mottagningen oftast bättre när man även ansluter jordledning. I det senare fallet är kopplingsspolar större än de avstämda och har ett visst avstånd till dem. Antennen belastar den avstämda kretsen mindre och resultatet blir bra med en kort trådstump men om antennen råkar vara av en längd som ger låg impedans blir det missanpassning. Jag har märkt att jordledning i allmänhet inte förbättrar mottagningen med sådan kopplingsspole.
I Radiotron ”Designer´s handbook” står det att kopplingsspolen inte får hamna i resonans på det aktuella våglängdsområdet när antenn är ansluten, antingen ska resonansen hamna minst 20-25 % under den lägsta frekvensen (oftast 6 MHz) eller minst 40 % över den högsta (oftast 18 MHz). Valet var tydligen överlämnat åt konstruktören, jag antar att liten kopplingsspole ställde sig billigare och det förefaller vara vanligast på sådana apparater som är så sentida att de har UKV-band. Apparater från 1930- och 1940-talet har däremot oftast stora kopplingsspolar.
Den radionörd som envisas med att fortfarande lyssna på kortvåg med sin träradio har en del att vinna på att använda en impedansanpassande tillsats, något som behandlas i boken ”Bygg själv för bättre DX” (1961) av Mauritz Lundqvist. Den finns att hämta på Elektroarkivet men kräver en del jobb med bildbehandlingsprogram.

Lennart

torbjorn

Re: Nördiga tankar om antennspolar för KV

Inläggav torbjorn » 26 november 2017, 00:08

Det här anknyter till funderingar jag har haft i många år på att försöka skaffa mig tillgång till en nätverksanalysator (numera finns faktiskt en inte alltför långt borta) och mäta upp vad antenningången på olika rundradiomottagare egentligen har för impedans vid olika frekvenser.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 26 november 2017, 12:03

Jag äger en nätverkstestare (FA-NWT) men har inte mätt med den eftersom jag har antagit att den höga signalnivån framkallar gallerström i röret.

Lennart

torbjorn

Inläggav torbjorn » 26 november 2017, 12:07

Man borde kunna lägga på en fast spänning som "agc"-spänning under mätningen. Eller eventuellt mäta med radion avstängd.

lennon
Kontakt:

Inläggav lennon » 26 november 2017, 17:16

Jag har nu mätt på fyra apparater med FA-NWT01 ställd i läge stående-vågförhållande relativt 50 ohm med SVF 10:1 som maxgräns. Orion med stor spole gav ca 10 % högre värde tillslagen jämfört med frånslagen radio medan AGA med liten spole hade större skillnader. Där blev mätningarna på 15-18 MHz osäkra, troligen på grund av resonansfenomen. Luxor har spole av mellanstor induktans men Radiola har kapacitiv koppling som inte gav mig mätvärden under 8 MHz. Jag har omräknat SVF-värdena till ohm.
antennhylseimpedans.jpg
antennhylseimpedans.jpg (31.93 KiB) Visad 75 gånger

Återgå till "Teknikhistoriska artiklar"