knapp med trasig skruv

Frågor och tips om rengöring, lackering, polering etc.
Boko57

knapp med trasig skruv

Inlägg av Boko57 » 12 juli 2018, 07:19

Hur får man bort en trasig skruv i en gammal knapp?

Tyvärr tycks någon ha dragit åt skruven på bakelitknappen så att ena halvan har brutits loss. Nu när jag ska skruva av radion så finns endast ena halvan kvar av skruven.

Någon som har ett tips på hur man kan få av knappen som sitter som berg på axeln?

Bakelit är ju lätt och ha sönder vilket jag naturligtvis vill undvika.

torbjorn

Re: knapp med trasig skruv

Inlägg av torbjorn » 12 juli 2018, 13:32

Får jag gissa att det är en Luxor från runt 1950? Där är det inte alls ovanligt att skruvarna fastnar i bakeliten och sitter som om de vore fastgjutna. Har en skruv väl gått sönder så återstår bara att bryta sönder ratten, Luxorrattar är ju så vanliga att det alltid brukar finnas någon som har en ratt av rätt sort liggande.

Ett sätt att förebygga detta är att om man upptäcker fastnade skruvar på rattarna till en radio, så börjar man med att lossa en ratt där skruven faktiskt går att få loss. Sen skruvar man ut hela skruven ur ratten så man kan se noga hur skåran ser ut, och slipar om en skruvmejsel så den verkligen passar perfekt till just den skruvskåran. Med den specialslipade mejseln går det ofta att få loss även de besvärligare skruvarna utan att de går sönder.

Boko57

Re: knapp med trasig skruv

Inlägg av Boko57 » 12 juli 2018, 15:15

Det är faktiskt en Philips 834A som krånglar med knapparna.

Dock är väl dessa knappar inte heller omöjliga att få tag på.

Skriv svar